(Interim) woordvoerder en reputatiemanager
Met mijn uitgebreide ervaring in journalistiek, interne en externe communicatie, ben ik breed inzetbaar als interim-woordvoerder en reputatiemanager bij crisiscommunicatie of andere calamiteiten. In opeenvolgende functies heb ik ruime praktijkervaring opgedaan. Ik help u graag om uw interne en externe communicatie te regisseren, in voor- en tegenspoed.
Als woordvoerder van Rabobank maakte ik de grote economische gevolgen van de kredietcrisis en impact op de financiële sector van nabij mee. Denk aan de Libor-kwestie, overname van de Friesland Bank en diverse faillissementen in het Nederlandse bedrijfsleven, waarbij ik als zegsman mijn rol speelde. Soms voor, vaak achter de schermen, in een professionele relatie met de pers. Ook crisiscommunicatie, mediamonitoring en bijdragen aan reputatieherstel, maken deel uit van mijn dagelijkse werkzaamheden, zoals ik dat in 2017 als interim-woordvoerder en adviseur Public Affairs bij KPMG mocht doen.
Het eerste halfjaar van 2018 werkte ik als adviseur externe communicatie bij de Nederlandse Aardoliemaatschappij (NAM/Shell) in Assen. Als lid van het ‘aardbevingsteam’ droeg ik bij aan de afhandeling van ruim 6.000 openstaande schadeclaims. Aansluitend was ik op interimbasis actief bij Aegon Group Corporate Communications in Den Haag. Sinds 2019 heb ik als media relations manager ruim twee jaar bijgedragen aan het versterken van de reputatie van VodafoneZiggo onder meer bij de introductie van 5G netwerktechnologie en innovatie. Daarnaast was ik enkele jaren woordvoerder en communicatieadviseur van de Brancheorganisatie Kinderopvang. In maart 2021 tijdens de derde coronagolf sprong ik als interimwoordvoerder in bij het UMC Utrecht /WKZ en mocht ik – samen met betrokken artsen – een lampje zetten op bijzondere medische innovaties. Bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) richtte ik me op plantengezondheid, natuur & milieu en issues rond voedselveiligheid.
In 2022 startte ik als woordvoerder en PA-adviseur bij drinkwaterbedrijf Vitens om o.a. de problematiek rond de continuïteit van de drinkwatervoorziening te agenderen in de media. Want de beschikbaarheid van ‘het blauwe goud’ is geen vanzelfsprekendheid meer. Daarna deed ik bij de NVWA de portefeuille dierenwelzijn en diergezondheid met veel nieuws over vogelgriepruimingen, controles bij slachterijen, diertransport en (honden)fokkers. Van november tot en met mei 2023 was ik interimwoordvoerder en issuemanager bij Centraal Beheer, de verzekeraar achter ‘Even Apeldoorn bellen’ en aanbieder van (duurzame) diensten. Sinds juni 2023 doe ik als nevenfunctie woordvoering voor familiedistilleerderij Nolet Holding BV, bekend van Ketel1, in verband met het openbare bod op Lucas Bols NV. Sinds eind september 2023 was ik ruim 8 maanden woordvoerder bij Philips over medische gezondheidstechnologie en persoonlijke verzorging. In de zijlijn verzorg ik regelmatig mediatrainingen voor bedrijven en ondernemers, zoals ik deed bij o.a. Aegon | Branchevereniging VBZ | Hotbath | Q4All | Rabobank | Swapfiets | Visscher Holland | Vitens | Ymere.
Niet duiken bij slecht nieuws
Ervaring leert dat het ‘spel met de media’ nimmer eenvoudig is en steeds verandert. Snelheid is cruciaal, zeker bij online-media, die soms werken volgens het principe: publiceer eerst en vraag later. ‘Duiken’ bij slecht nieuws over uw bedrijf of product, is sowieso niet meer van deze tijd. Houd ook rekening met de druk van sociale media en reactieplatforms, waar meningen van ‘derden’ worden uitvergroot. Het is gangbare ‘publieksjournalistiek’ met veelal meer percepties dan feiten, soms bij gebrek aan beter.
Draag bij aan feitenjournalistiek
Bij calamiteiten is het verstandig om als onderneming zelf te (laten) reageren: snel en relevant, ook als u het (nog) niet weet. Dan houdt u enige regie en draagt u als bron bij aan actuele ‘feitenjournalistiek’. En vergeet ook het devies: ‘Je moet stilzitten als je geschoren wordt’. Want wie dat doet, wordt eerst geknipt, daarna geschoren en blijft vervolgens achter andermans kale feiten aanlopen. Bovendien is het achteraf repareren van beeldvorming lastig, zodra de eerste golf aan nieuwswaarde is verdwenen.
Strategie bij crisiscommunicatie
Kortom: verzeilt u of uw onderneming in een lastige situatie, waarbij communicatie een cruciale rol speelt binnen uw organisatie? En naar uw investeerders en/of richting het grote publiek? Aarzel dan niet en neem contact met mij op voor vrijblijvend advies. Of maak een afspraak. Dan nemen we zaken als de potentiële reputatieschade, impact op sociale media en de juridische context in overweging. Door het werken met scenario’s, kunnen we dan samen snel de optimale communicatiestrategie bepalen. Een (tijdelijke) inzet van mij als communicatieregisseur is hierbij bespreekbaar.
Als allround communicatieregisseur in woord en beeld, help ik graag om uw reputatie te versterken. U kunt bij mij terecht voor een opdracht als (interim) woordvoerder, (crisis) communicatiestrateeg, reputatiemanager, mediatrainer of presentatiecoach. Voor een persoonlijk gesprek kunt u contact met mij opnemen via 06 – 5185 2226
© Loman🎥Media